En stor andel af de unge, som har gået på en FGU, kommer videre på en ungdomsuddannelse. De fleste af de unge vælger erhvervsuddannelsesvejen, men hf og hf-enkeltfag bliver også valgt af mange.
Det viser en analyse fra EVA, som har fulgt de unge, der gik på FGU i årene 2019-2021, hvor EVA har set detaljeret på, hvilke typer af ungdomsuddannelser de unge starter på, og i hvilken grad de falder fra deres uddannelse. Analysen supplerer EVA’s tidligere undersøgelser i regi af evaluerings- og følgeforskningsprogrammet for FGU, og kan i arbejdet med at udmønte reformen af ungdomsuddannelserne bruges til at udpege opmærksomhedspunkter for FGU-elevernes overgang til ungdomsuddannelser.
EVA’s analyse viser, at ud af de 67 %, der går videre på en ungdomsuddannelse, starter halvdelen (50 %) af FGU-eleverne på Grundforløb 2 (GF2) på en erhvervsuddannelse, mens 18 % starter på hf, og 10 % starter på hf-enkeltfag.
”Vi ved, også fra tidligere undersøgelser, at mange FGU-elever kommer videre i uddannelse og job, men de nye resultater er interessante, fordi de giver os mere detaljeret viden om, hvilke konkrete ungdomsuddannelser eleverne starter på. Vi vidste fx ikke, at så relativt mange elever tager hf-enkeltfag”, siger chefkonsulent Mia Uth Madsen fra EVA.
Forskelle mellem FGU-sporene
Analysen viser også, at elever, som har gået på agu-sporet (almen grunduddannelse) og pgu-sporet (produktionsgrunduddannelse), oftere starter på en ungdomsuddannelse end elever, der har afsluttet FGU på egu-sporet (erhvervsgrunduddannelsen).
Kun 18 % fra agu-sporet og 25 % fra pgu-sporet starter ikke på en ungdomsuddannelse bagefter, mens det gælder 41 % af egu-eleverne.
Til gengæld har egu-eleverne et lavere frafald, når de først begynder en uddannelse.
Frafald blandt tidligere FGU-elever er større end det generelle frafald
Generelt er frafaldet fra ungdomsuddannelserne større blandt FGU-elever end blandt ikke-FGU-elever, viser analysen.
Det gælder både på erhvervsuddannelserne og på de gymnasiale uddannelser.
Det største frafald ses blandt FGU-elever, der er startet på det afklarende forløb til erhvervsuddannelserne gf+, hvor 58 % falder fra. Det skyldes formentlig, at gf+ netop henvender sig til elever, der endnu ikke er klar til en erhvervsuddannelse.
Det laveste frafald ses blandt FGU-elever, der starter på hf-enkeltfag; det ligger på 17 %. Det er dog ifølge Mia Uth Madsen lidt sværere at opgøre frafald på hf-enkeltfag, fordi uddannelsen er kendetegnet ved en høj grad af fleksibilitet ift. antallet af fag.
I analysen kan der ikke dokumenteres nogen klar sammenhæng mellem den tid, eleverne har gået på FGU, og deres overgang til ungdomsuddannelse og frafald efterfølgende.
”Det resultat er egentlig ikke så overraskende, da forløbslængden på FGU jo netop gerne skulle tilpasses elevernes behov”, siger Mia Uth Madsen.
Vigtigt med gode veje fra FGU til ungdomsuddannelse
Mia Uth Madsen kommenterer, at resultaterne er interessante i lyset af den kommende ungdomsuddannelsesreform.
Med regeringens ungdomsuddannelsesudspil sker der bl.a. en ændring af de ungdomsuddannelser, FGU-eleverne starter på.
” I udmøntningen af reformen er det vigtigt at have blik for, at GF2, hf og hf enkeltfag er populære valg for målgruppen. I det nye ungdomsuddannelseslandskab er det vigtigt derfor at fastholde den direkte vej til en erhvervsuddannelse for de afklarede FGU-elever og ikke mindst at skabe gode rammer for tilbud til FGU-elever, som har brug for et mere fleksibelt uddannelsestilbud, som hf-enkeltfag tilbyder nu.”
”Epx kan også være en relevant uddannelse for mange FGU-elever, og her er det vigtigt, at der udvikles gode samarbejdsmodeller mellem FGU’en og epx allerede fra starten,” vurderer Mia Uth Madsen.